dinsdag 5 november 2013

JOHANNES OFFERHAUS

Johannes Offerhaus werd in 1993 geboren in Amsterdam en groeide op in Den Haag. Na het behalen van zijn VWO-diploma met het profiel Natuur en Techniek, meldde hij zich aan voor de opleiding Modevormgeving in Arnhem. Hij is op dit moment tweedejaarsstudent.

DIT IS KUNST:Wat laat je zien op donderdagavond 31 oktober?

JOHANNES OFFERHAUS: Dat verklap ik niet. Het gaat over mode en techniek. Kom maar kijken.

DIT IS KUNST: Goed. Je hebt een VWO-diploma met als profiel Natuur en Techniek. Ben je een technische jongen?

JOHANNES OFFERHAUS: Ja. Ik heb modelboten gebouwd, pakken van hout en dat soort dingen. Bouwen en constructie daar heb ik wel wat mee.

DIT IS KUNST: Maar hoe kom je dan bij een mode-opleiding?

JOHANNES OFFERHAUS: Ik heb iets met textiel. En vormgeving voor het menselijk lichaam vind ik een interessant werkterrein Er zit trouwen meer techniek en constructie in mode dan de meeste mensen denken. Zoiets simpels als een jurk of een broek is, als puntje bij paaltje komt, een uitgekiende vorm van ruimtelijk denken. Ik wil maar zeggen dat mode en belangstelling voor bètavakken in elkaars verlengde liggen. Wat mij betreft was het geen toeval dat ik al vroeg in de weer was met een naaimachine. Toen ik klein was, leerde ik dat van de moeder van een vriendinnetje. Later kreeg ik mijn eigen naaimachine van mijn ouders. Als het gaat om ruimtelijk denken en het vinden van oplossingen op het gebied van constructie is het maken van kleren erg spannend. Je komt op dingen waar ik echt dag en nacht mee bezig kan zijn.

DIT IS KUNST: Vind je het wel leuk in zo’n provinciestad als Arnhem?
JOHANNES OFFERHAUS: Er is hier weinig gelegenheid om stuk te gaan in het nachtleven. Er zijn nachtclubs, maar ik ken niemand die er heen wil. Als ik sta te strijken op de tweede verdieping van het Rietveldgebouw waar de Afdeling Mode is gevestigd, kijk ik uit over de Rijn en de polders. Van dat uitzicht alleen al word ik erg gelukkig. Ik voel me hier prima op mijn plaats.

DIT IS KUNST: De avond op 31 oktober gaat over de last van het verleden of het belang dat je zou moeten hechten aan de kunstgeschiedenis. Hou je je daar mee bezig?

JOHANNES OFFERHAUS: Op dit moment ben ik een alleseter: oude kunst, nieuwe kunst, boeken, tentoonstellingen, plaatjes uit tijdschriften, internet, dingen die je op straat ziet, gebouwen, verpakkingen... Ik probeer zoveel mogelijk tot me te nemen. Echt nadenken over wat het betekent, daar moet ik nog aan beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.