![]() |
foto: Hans Eijkelboom www.photonotebooks.com |
DIT IS KUNST: In je dit jaar bij Atlas gepubliceerde boek klaag je je
bovengemiddeld intelligente generatiegenoten aan die ernaar streven om overal
in te excelleren. In jouw ogen is dat het recept voor ongeluk, slechte
relaties en eenzaamheid. Opmerkelijk genoeg schilder je een generatie die het
niet om de inhoud lijkt te gaan, maar om de dikste baan, de verste reis en
andere manieren om anderen de loef af te steken. Hun streven lijkt plat en
egocentrisch. Bestaan er volgens jou geen jonge mensen meer die geloven in
zelfverheffing en de mogelijkheid om een ander en mooier leven te leiden door
intellectueel en artistiek naar het uiterste te zoeken?
JEROEN VAN BAAR: Allereerst: ik
klaag vooral mezelf aan. Waarom wil ik de top bereiken met alles wat ik doe?
Waarom ga ik voor de beste baan bij een topwerkgever, de vetste vakantie en het
perfecte Facebookprofiel? Via interviews met leeftijdgenoten kom ik erachter
dat dit allemaal extrinsieke doelen zijn, die (vanwege allerlei psychologische
processen) onmogelijk geluk op kunnen leveren. Er moet naar iets diepers gezocht
worden, naar intrinsieke doelen. Wat vind ik belangrijk om bij te dragen aan de
wereld? Wanneer je dat een beetje duidelijk hebt voor jezelf is het prima om
naar prestaties te streven. Hetzelfde geldt voor artiesten. Als je je succes
alleen afmeet aan het aantal werken dat je tentoon hebt gesteld, is het nooit
genoeg. Geloof je daarentegen dat jij het leven op een unieke manier
kunt zien en beschrijven, dan laat je iets prachtigs na aan de rest van de
wereld, én ervaar je dat ook nog eens zo. Of je hierbij dwangmatig naar het
uiterste moet reiken, of juist op een ontspannen manier je kunst moet
perfectioneren, daar heb ik geen antwoord op.
DIT IS KUNST: Je pleit voor het streven naar middelmatigheid als middel om gelukkig te worden, maar moeten mensen wel naar geluk streven? Is het niet zo dat ongeluk en frustratie mensen juist tot betekenisvolle gedachten en ervaringen brengen?
JEROEN VAN BAAR: Misschien is dat
zo. We kennen allemaal de voorbeelden van de gefrustreerde (of zelfs getroebleerde)
artiest die unieke werken voortbrengt - Vincent van Gogh, Amy Winehouse, Philip
Seymour Hoffman. Wil je in hun voetsporen treden? Dan moet je extreem leven!
Voor de rest van ons is geluk echter een goede strategie. Alleen als we een
beetje blij zijn met onszelf zijn we in staat op het leven van anderen duurzaam
te verbeteren. “Middelmatigheid” is een prikkelend woord, ik gebruik het om aan
te geven dat het best oké is om op vrijwel alle vlakken van je leven tot de
middenmoot te behoren. Bereik je die acceptatie, en wil je nog steeds hard
werken met een bepaald talent ten behoeve van een hoger doel? Be my
guest. Maar niet iedereen hoeft een martelaar te zijn.
DIT IS KUNST: Wat vind je zelf mooier en beter: op
vrijdagavond tevreden op de bank het NRC Handelsblad lezen of met een
onmetelijk liefdesverdriet naar het café, ongezond veel drinken, ruzie zoeken
en dan ziek en huilend weer naar huis?
JEROEN VAN BAAR: Kan ik ook tevreden
naar het café?
Meer Jeroen van Baar: De
prestatiegeneratie [KLIK]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.