donderdag 18 december 2014

TEUN CASTELEIN: MIJN AMBITIE IS HET OM MET MIJN PRODUCTEN OMNIPRESENT TE ZIJN IN HET LEVEN VAN DE GEWONE MAN

DIT IS KUNST: Waarom maak je eigenlijk geen schilderijen of installaties zoals gewone kunstenaars, maar houd je je bezig met allerlei projecten, zoals het laten overwinteren van poolijs bij mensen thuis in hun koelkast?

TEUN CASTELEIN: Waarom doe ik wat ik doe? Omdat ik het gewoonweg doen móét, denk ik. Voor mij is het een kwestie van aanpakken. Het draait maar om één vraag: zit er handel in? Oftewel is er vraag naar en krijg ik het financieel rond met een aantrekkelijk rendement? Zo ja, dan doe ik het. Dat het mogelijk een idealistisch doel dient, zoals met dat poolijs, is een mooie bijkomstigheid. Wat ik gedaan heb is mensen de mogelijkheid bieden een stuk poolijs aan te schaffen. Dat ligt dan in je vriezer of koelkast, als het in het echt, op de Noordpool, niet meer bestaat. Door het bewaren van poolijs in de koelkasten van doorsnee consumenten wordt ook nog iets anders mogelijk. Als het geschikte moment daarvoor aanbreekt, kan het poolijs terug worden gezet in de natuur. Denk aan wat nu gebeurt met zeldzame dieren. Die werden ooit verzameld en opgesloten in dierentuinen. Nu het nodig is, worden ze opnieuw uitgezet in het wild. Het poolijs overwintert nu bij ons thuis, zeg maar.

DIT IS KUNST: Mensen met minder leuke bedoelingen, zouden kunnen zeggen dat je van die projecten doet, omdat je niet zo goed kunt schilderen en tekenen. Is dat de reden?

TEUN CASTELEIN: Ik kan prachtig tekenen en schilderen. Maar daar ligt niet mijn interesse. Schilderijen en sculpturen zijn er genoeg. Al die kunstenaars die maniakaal kunstobjecten blijven maken waarvan er al zoveel zijn dat vind ik vreemd. Daarbij, wat gemaakt wordt dient in de meeste gevallen slechts als decoratie. Word je werk meer gewaardeerd, dan verdwijnt het als investeringsobject in een depot. Succesvol of minder succesvol beeldmaker, het eindigt met je werken bijna altijd tragisch. Mijn oeuvre bestaat daarentegen uit diensten en producten die midden in de maatschappij staan. Mijn ambitie is het om met mijn ideeën omnipresent te zijn in het leven van de gewone man. En niet in de toekomst of in het verleden, maar in het nu. Het collectieve momentum, het gezamenlijke nu, wordt steeds belangrijker dankzij sociale media, en dat vind ik mooi. Ik zie dus geen toekomst voor de verder uitdijende kunstdepots, maar wel voor kunst in het moment zelf.

DIT IS KUNST: Wat kun jij wat anderen niet kunnen?

TEUN CASTELEIN: Veel geld verdienen, nee, dat valt tot dusver best tegen, maar ik probeer wel met unieke producten en diensten te komen. Ga maar na, wie biedt het publiek de mogelijkheid om poolijs te laten overwinteren in hun koelkasten? Wie biedt er, om iets ander te noemen, Wietkaas aan? Juist, niemand, behalve ik. Mijn laatste projecten hebben ook behoorlijk wat media-aandacht gegenereerd en dat heeft bij mij toch een drang naar succes aangewakkerd. Succes, zichtbaarheid en herkenning zijn in deze complexe samenleving heel belangrijke factoren die mij fascineren, al voel ik dat het punt waarop ik van mijzelf zal walgen nu tamelijk nabij is. Toen ik met de Wietkaas te gast was bij het BNN programma Spuiten & Slikken dacht ik, man wat ben je aan het doen.

DIT IS KUNST: Wanneer besloot je om de kunstenaar te worden die je nu bent en van de gebaande wegen af te wijken?

TEUN CASTELEIN: Ik heb nooit iets besloten. Ik heb altijd alles aangepakt. Van nature ben ik een opportunist en dat gaat nu zover dat ik de markt mijn werk laat bepalen. Je hebt natuurlijk allerlei kunstenaars die afgeven op de consumptiemaatschappij. Ik sta er met volle overgave middenin.

DIT IS KUNST: Is de kunstenaar van de toekomst iemand zoals jij?

TEUN CASTELEIN: In de toekomst bestaat er geen kunst meer en zijn we allemaal net zo veel of net zo weinig kunstenaar. Alles zal in elkaar overlopen. Diploma's en certificaten, die volgens mij nu al amper relevant zijn, zullen dat in de toekomst helemaal niet meer zijn. Er zullen in de toekomst mensen zijn die net als ik hun dromen en ambities proberen te verwezenlijken en dat is waar het werkelijk om gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.