Dat
alles al is gedaan, is sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw door de
kunstkritiek vaak naar voren gebracht. Dat het nu, door de hoofdredacteur van
het nationale vaktijdschrift zelf, wordt herhaald, is daarom niet minder
alarmerend. Als alles al eens gedaan is, waarom houden we er dan niet mee op?
Doorgaan met het maken van kunst vraagt om een verklaring, een standpunt, maar
welk? Wat zeggen kunstenaars en vooral jonge kunstenaars over het feit, of het
vermeende feit, dat de kunst van nu een herhaling van zetten is?
Nemen
ze dat voor lief? Zien ze onder ogen dat de schijn van herhaling en imitatie
een onderdeel is van de hedendaagse omstandigheid? Wie weet zou de kunstwereld daar
zijn voordeel mee kunnen doen. Kunstenaars zouden kunnen afrekenen met
Romantische ideeën over originaliteit en de verwachting dat kunst iets moet
openbaren van een hogere orde. Heeft kunst ooit aan dergelijke ideeën en
verwachtingen kunnen voldoen? Misschien is kunst voor alles een menselijke bezigheid.
Imiteren en ontlenen zijn daar – of we dat nu willen of niet - een vanzelfsprekend
deel van. Een kunstenaar leert en ontwikkelt zich nu eenmaal door middel van
navolging. De kunstenaar die dit aanvaardt zou van het gebruiken en
transformeren van bestaand materiaal zijn ambacht kunnen maken. Dat ambacht zou
nieuwe en andere waarden kunnen scheppen. Buiten de kunst - in de media en op
internet – is dat trouwens al lang het geval.
Maar
waarom zouden internet en de media de kunst tot voorbeeld moeten zijn? Een
badeend op reuzenformaat, veertig jaar na de troffel van Claes Oldenburg en twintig
jaar na de objecten van Tom Claassen, roept de vraag op wat imitatie dan wel toevoegt.
Moeten we imitatie en herhaling niet simpelweg afwijzen op grond van de goede
smaak, fatsoen en gezond verstand? Imitatie als een nieuw ambacht is wellicht
een wat rooskleurige voorstelling van zaken. Is er niet evenveel te zeggen voor
de stelling dat de Nederlandse kunstacademies studenten afleveren die uit
onwetendheid en door gebrek aan daadwerkelijk onderwijs het wiel blijven
uitvinden? De kunstsector lijkt over weinig zelfreinigend vermogen te
beschikken en het kunstonderwijs al helemaal niet.
Het
laatste zou je kunnen opvatten als een pleidooi voor selectiviteit en kennis
van de kunstgeschiedenis. Maar je zou ook een ander standpunt kunnen innemen
dat minder gewicht hecht aan de kunstgeschiedenis en de kunsttheorie niet
verabsoluteert. Volgens die opvatting is de gedachte dat in de kunst alles al
is gedaan een idee van kunsthistorici en theoretici die de kunst in hoofdzaak
zien als een adstructie van de kunsttheorie. In de kunsttheorie van de
afgelopen twintig jaar is inderdaad alles al gezegd, tot vervelens toe. Heeft
de kunsttheorie nog wel iets toe te voegen of wordt het tijd dat de kunst de
kunsttheorie en zijn onvruchtbare twintigste-eeuwse denkkaders de rug toekeert?
Is
dat het recept waarmee we de kunst veranderen van een terrein waar alles al
eens is gedaan, in een terrein waar nog een hoop te doen is? Of is het toch
iets anders? En welk standpunt hangt de organisatie achter de bijeenkomst op
donderdagavond 31 oktober 2013 zelf aan?
DIT IS
KUNST gaat vooralsnog uit van de gedachte dat vrijwel iedereen zichzelf
onvermijdelijk in de weg zit. Of we dat nu willen of niet, we kunnen niet heen
om de scheppingen van de Verlichting en de Romantiek en om ideeën als
originaliteit, individualiteit, vernieuwing, zeggingskracht, ontwikkeling, intuïtie, gevoel en eeuwigheidswaarde. Zulke ideeën zijn voor een deel bestreden
en onderuit gehaald door het Modernisme. Wat er van over was, is nog verder van
zijn werkelijkheid beroofd door het postmodernisme en de laatmoderne twijfel. De
hier genoemde grote ideeën en ambities lijken kortom schimmiger dan ooit. En
toch motiveren ze nog altijd ons denken en handelen. We kunnen van die ideeën
en richtpunten, die ons zowel motiveren als frustreren en in de weg zitten, ook
niet zomaar afscheid nemen. In de wereld buiten de kunsten gelden ze trouwens nog
steeds als maatstaf. Deze gespletenheid is de motor is van alles en maakt van
kunst een nachtmerrie, droom en opgave tegelijkertijd. Ook als verzinsel heeft
de gedachte, dat in de kunst alles al is gedaan, een reële betekenis. Om ervan
te genezen, vindt de organisatie van DIT IS KUNST, moet je er eerst aan lijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.