dinsdag 5 november 2013

ANAN STRIKER: OPVRETEN EN UITKOTSEN

Anan Striker studeerde deze zomer af aan de afdeling Vrije Kunst/Fine Art van Artez in Arnhem.

DIT IS KUNST: Je houdt een soort lezing op donderdagavond 31 oktober 2013. Wat ga je doen?

ANAN STRIKER: Een handleiding toereiken. Een beetje van mijzelf en een beetje van Magie.

DIT IS KUNST: Goed, ik zal niet verder proberen te vissen. We zien het op de avond zelf wel. Laten we het hebben over het onderwerp van de avond. Dat is, kort samengevat, de vraag hoe kunst als discipline fris en relevant kan blijven. Moet je daarvoor de kunstgeschiedenis het raam uit gooien of is het verleden van de kunst een onontbeerlijk bestanddeel van de toekomst ervan? Ik neem aan dat je daar wel een standpunt over hebt. Vind jij het werk van je voorgangers van belang en heb je dat ook serieus bestudeerd?

ANAN STRIKER: De geschiedenis bestuderen is altijd belangrijk. Of het nu om kunst, hiphop, sport of iets compleets anders gaat, maakt niet uit. Je wilt toch weten hoe je voorgangers en pioniers het gedaan hebben. De pioniers hebben er immers voor gezorgd dat ik kan doen wat ik doe (en ikzelf ook een beetje). Ik ben trouwens geen lopende kunstencyclopedie, maar ik heb wel zo mijn meesters bestudeerd. Oud en nieuw.

DIT IS KUNST: Kunst wordt doorgaans geassocieerd met originaliteit en individualiteit. Dat is ongetwijfeld belangrijk. Toch zijn veel kunstenaars, en zeker schilders, in hun jonge jaren begonnen met het nadoen van voorgangers, het werken in de geest en met de stijlmiddelen van andere kunstenaars. Zelfs Marcel Duchamp deed het toen hij als jongeling ‘Kubistische’ schilderijen maakte. Wat vind jij daarvan, kan nadoen een vorm van leren zijn en is het in sommige geval een goede manier om op gang te raken en uiteindelijk je eigen werk te ontwikkelen?

ANAN STRIKER: Je kunt je altijd laten beïnvloeden en inspireren door grootmeesters. Een werk geheel kopiëren kan leerzaam zijn, maar ik denk dat je er altijd een eigen draai aan moet geven. Niemand doet het zoals jij dat doet, dus wat dat betreft geloof ik in het individu. Het gaat ook over gretig zijn. Opvreten en het daarna weer uitkotsen. Ik heb me voorheen, tot soms gevaarlijk aan toe, volgevreten met ingrediënten en ik ben daar nu steeds meer mijn eigen weg in gaan vinden. Ik zit in de uitkots-fase, om me vervolgens weer vol te stoppen. Input mengen, ‘t remixen en samplen van stijlen en daarin je eigen werk creëren.

DIT IS KUNST: Na de kunstacademie wordt alles anders, nemen we aan. Wil jij als kunstenaar verder bouwen aan de kritische traditie van je voorgangers en heb je het streven om hun werk te evenaren en te overtreffen?

ANAN STRIKER: Beter dan...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.