Onder het motto DIT IS KUNST, JE ZAL HET MAAR
HEBBEN organiseert DIT IS KUNST een avond op vrijdag 11 april 2014 in het
MEE-gebouw aan de Trans 6 in Arnhem. Zaal open: 19:30. Aanvang programma: 20:00 uur.
Het thema
Stel je bent als kunstenaar in de wereld
geworpen en je hebt zojuist je opleiding voltooid. Wat ga je doen? Kies je de
geijkte weg, een carrière in het kunstcircuit en het beklimmen van de
artistieke ladder binnen dat circuit? Het betekent dat je je opwerkt: van
kleine centra en theatertjes naar meer en beter. Aan het einde van de vooralsnog
denkbeeldige klimpartij wacht de vooraanstaande galerie en het museum voor de
beeldend kunstenaar en het grote podium voor de uitvoerend kunstenaar. Als je
geluk hebt, althans. Want de meeste kunstenaars komen ook na jaren ploeteren niet
verder dan de onderste sporten van de ladder. Ze zullen altijd behoren tot de
poule des verderfs die het gevolg is van de huidige toestand van culturele
overproductie. Maar ook voor wie dankzij hard werken, talent en artistieke
integriteit behoorlijk opklimt, blijft het sappelen. De kunstsector is in de
afgelopen jaren door de economische crisis en bezuinigingen behoorlijk
uitgekleed. Bovendien leven we in een land waar een fatsoenlijke beloning van
kunstenaars indruist tegen de volksaard en de heersende symboolpolitiek.
Nee, binnen het kunstcircuit de ladder
beklimmen lijkt niet echt aantrekkelijk. Maar kan het ook anders, langs een andere
weg? Het uiteindelijk doel van de kunstenaar is het publiek bereiken en publiek
bereik je aan het begin van de eenentwintigste eeuw via de media. Wat er toe
doet, is voor korte of lange tijd een rol te spelen in de uitwisseling van
beelden en informatie door grote aantallen mensen. Dat is in deze tijd trouwens
ook het hoogste doel en het bij uitstek gezochte podium voor serieuze culturele
instellingen. Voor vooraanstaande musea, theaters en concertzalen is er niets
mooiers dan zendtijd of virale aandacht.
Kunststatus en media-aura
De media spelen kortom een alles bepalende rol en de vraag is, kan de kunstenaar daar gebruik van maken? Kan hij of zij als kunstenaar doorbreken in de wereld van de media? Natuurlijk is dat al lang geprobeerd, maar is het ook genoeg geprobeerd? Er zijn voorbeelden van geslaagde doorbraken en spectaculaire opkomsten, maar ook van geruisloze verdwijningen. Misschien is het nog te vroeg om conclusies te trekken, maar een ding lijkt zeker: de kunstenaar met media-ambities dient op z’n minst twee wegen te bewandelen. Hij of zij kan het kunstcircuit niet zomaar de rug toekeren. In dat circuit moeten activiteiten worden ontplooid en een bepaalde status worden veroverd of gehandhaafd.
Naast het bespelen van het kunstcircuit,
zal de kunstenaar met media-ambities zijn werk, of het verhaal er omheen, een
voor de mediagebruiker begrijpelijke en relevante draai moeten geven. Het werk
moet met andere woorden een op de mediawereld toegesneden gestalte of aura
krijgen. Het werk van de mediakunstenaar moet als nieuws of als iets uitzonderlijks
kunnen worden gepresenteerd, maar dat spreekt in de wereld van de media voor
zich. Omdat de mediagebruiker weinig tijd heeft en tijd nu eenmaal geld is,
moet het werk van de kunstenaar voor de mediagebruiker de moeite van de
aandacht waard zijn. Dat laatste wil onder andere zeggen dat het geld waard is
of geld zou kunnen opleveren. Omdat de mediagebruiker per definitie een
groepsmens is, is het van belang dat het werk van de kunstenaar de
belangstelling heeft of zou kunnen wekken van zoveel mogelijk andere mensen.
Het werk moet door anderen begeerd worden of kunnen worden, want meer nog dan
de eigen, altijd aflatende begeerte, is de begeerte van anderen voor de
mediagebruiker maatgevend. Niet minder belangrijk is de glans van de
verbinding. Het werk en de kunstenaar erachter moeten geen losse, op zich
staande feiten zijn. Werk en kunstenaar moeten verbonden zijn of een rol spelen
in een zo wijd mogelijk vertakt netwerk en liefst verbonden zijn met de
essentiële knooppunten in weer andere netwerken. De gemiddelde mediagebruiker
leeft immers zelf in een menselijk beperkte en door routine bepaalde dagelijksheid,
maar hoopt via de media een blik te kunnen werpen op de ‘wereld van nu’ en de
netwerken en knooppunten die daarin een zogenaamde ‘beslissende’ rol spelen.
Omdat het in de wereld van de media niet
alleen draait om zaken, maar evenzeer om ementies (= rollen en gevoelens) is
het zaak dat de kunstenaar zijn of andermans eigenaardigheden uitvergroot en
als basis neemt voor zijn rol in de mediawereld. De kunstenaar kan er doodgewoon
voor kiezen om intelligent over te komen. De rol van twijfelaar, fantast of dwangmatige
leugenaar lijkt in sommige gevallen echter niet minder gunstig, net als de
suggestie van normoverschrijdend gedrag op seksueel vlak. Mogelijk in het
voordeel van de kunstenaar is het uitbuiten of binnenstebuiten keren van
romantische en metafysische clichés en afgezaagde voorstellingen zoals het idee
dat kunst een zaak zou zijn van individuele expressie.
Zijn de in de kunst aanvaarde vrijheid om
te mislukken en de potentiële schoonheid van de mislukking zaken die kunstenaar
in de wereld van de media een voorsprong geven en die de kunstenaar dus vooral
zou moeten uitbuiten?
Is het mediaoptreden van de kunstenaar een
ijdele droom of een kans om de dingen die kunst waardevol maken – zoals de
belichaming van het utopische – onder de aandacht te brengen van een
massapubliek?
Zal het opstaan van meer en meer
kunstenaars met media-ambities van de weeromstuit uiteindelijk de
aantrekkelijkheid vergroten van oude sprookjes over de autonomie van de kunst,
het belangeloze welbehagen van de beschouwer en de stilte van het museum?
Vrijdagavond 11 april 2014
Deze en andere vragen en kwesties komen aan
de orde op vrijdagavond 11 april in het voormalige MEE-gebouw aan de Trans 5 in
Arnhem. Op het
programma staan kunstenaars en denkers die hun werk om uiteenlopende redenen en op
uiteenlopende manieren hebben opgetuigd voor een media-doorbraak met alle
eventuele gevolgen van dien.
afbeeldingen:
Neutelings Riedijk Architecten
Yona Friedman
afbeeldingen:
Neutelings Riedijk Architecten
Yona Friedman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.