DIT IS KUNST: Op 11 april ben je onze gast. Is je werk te
omschrijven als het onderzoek van het bijzondere op een directe manier?
PUCK VERKADE: Ik onderzoek maatschappelijke
verschijnselen met behulp van mijn camera. Een van mijn werken gaat over een leefgemeenschap
van christenen die denken dat het einde van de wereld nabij is. Een ander werk
was mijn deelname – met videocamera - aan het televisieprogramma De Nieuwe Rembrandt van de AVRO. Dat
programma wilde kunst, in de vorm van een wedstrijd tussen kunstenaars, dichter
bij het publiek brengen. Zo’n christengemeenschap en zo’n televisieprogramma lijken
me veel te zeggen over de maatschappij waarin we nu leven. Ze fascineren me,
maar ik heb er niet zomaar een rechtlijnige mening over. Het zijn eerder zaken
die me aan het twijfelen brengen en me uitdagen. Juist dat is voor mij een
reden om er rechtstreeks op af te gaan en ze op een directe manier, vanuit
mijzelf, te benaderen. Ik ben niet op zoek naar bergen poëzie of wolken van
metaforen. Mijn manier van werken is infiltreren en manipuleren. Ik heb vooraf
nooit een uitgewerkt script dat zegt wat het resultaat zou moeten zijn. Ik heb
een camera nodig en een bepaalde mentale instelling. Als ik werk wil ik
optimale voelsprieten ontwikkelen voor mijn onderwerp. Ik moet er volledig in
staan. Het moet erop of eronder zijn.
DIT IS KUNST: Wat bedoel je met manipuleren?
PUCK VERKADE: Ik wil mijn onderwerpen rechtstreeks en
kwetsbaar in beeld brengen. Dus zonder sarcasme en vooroordelen. Daarvoor moet
ik allereerst mijzelf manipuleren. Dat wil zeggen, ik moet mijn eigen sarcasme
en mijn eigen vooroordelen afbreken om anderen daadwerkelijk open tegemoet te treden.
Cynisme en mensen te kakken zetten vind ik niet boeiend. En natuurlijk
manipuleer ik ook als ik mijn werk monteer. Zoals ik al zei, werk ik nooit met
een uitgeschreven script. Ik probeer zoveel mogelijk dingen uit tijdens het
monteren.
DIT IS KUNST: Maar is de vorm waarin je je werk
presenteert, vaak met behulp van meerdere schermen, niet zeer esthetisch?
PUCK VERKADE: Nee, dat is niet mijn opzet. Mijn beelden
zijn in veel opzichten slordig en amateuristisch. Ik heb voor sommige werken
mijn vader laten filmen. Die is aannemer, geen kunstenaar of cameraman. Dat rafelige
wil ik ook zo. Esthetische beelden scheppen vaak afstand. Het gebruik van
multiscreens is voor mij een manier om het publiek te laten zien dat er meer is
dan die ene geconstrueerde werkelijkheid van het beeld op het scherm en dat de
gefilmde werkelijkheid altijd meerdere achterkanten heeft.
DIT IS KUNST: je werk over het televisieprogramma De Nieuwe Rembrandt toont met name dat
televisie veel geënsceneerder is, dan doorgaans tot je doordringt. In jouw werk
zie je, dat als de deelnemers niet enthousiast en spontaan genoeg doen, de
opnames van de regisseur opnieuw moeten. Was het je bedoeling om dat te laten
zien?
PUCK VERKADE: Uiteraard was het de bedoeling om het
geconstrueerde van televisie te laten zien, maar vooral ook de prestatiedruk
binnen zo'n wedstrijd en het blootleggen van het circus van aandacht dat het
oproept.
DIT IS KUNST: Zou je zelf televisie willen maken?
PUCK VERKADE: Het lijkt mooi om buiten het circuit van de
kunst je werk te laten zien. Maar wat levert dat op? Een programma als De Nieuwe Rembrandt kun je geslaagd
noemen omdat het een groot publiek kennis laat maken met de wereld van de
kunst. Maar de inhoudelijke kwaliteit van het programma is, vanuit het
perspectief van de kunst, niet heel sterk. In Nederland is televisie maken een
bedrijf waarin haast, geld en competitie een grote rol spelen. Gelegenheidsteams
van freelancers komen bij elkaar om in een zo kort mogelijke tijd een programma
te maken. En vervolgens werken die mensen dan weer in andere teams aan het
volgende programma. Dat leidt tot standaardformules en oppervlakkigheid. Wat kunst
voor mij bijzonder maakt, de mogelijkheid om te experimenteren en op zoek te
gaan naar gelaagdheid, lijkt in de wereld van de televisie op dit moment niet
zomaar mogelijk. Maar als ik de kans zou krijgen om televisie te maken op MIJN MANIER, zou ik
die kans met beide handen aanpakken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.