DIT IS KUNST: U bent de schrijver van de Encyclopedie van de domheid. Kunt u in
het kort vertellen wat u onder domheid verstaat en wat daaruit volgt voor het
onderwerp van uw encyclopedie?
MATTHIJS VAN BOXSEL: Domheid is het handelen tegen beter
weten in. Dit talent is typisch menselijk. Anders dan dieren die een instinct
tot zelfbehoud bezitten is de mens bereid zijn leven en dat van zijn soort op
het spel te zetten omwille van waanideeën over ras, natie, geloof enzovoort.
Die zelfdestructieve domheid bedreigt onze beschaving
iedere dag opnieuw; maar tegelijk vormt ze er de mystieke grondslag van. Want
om niet aan zijn domheid ten onder te gaan werd de mens gedwongen zijn
intelligentie te ontwikkelen. Alle strategieën om zijn domheid te beheersen
vormen bij elkaar de beschaving.
Maar intelligentie is nog geen garantie voor zelfbehoud,
integendeel, ze kan de domheid zelfs kracht bijzetten. Domme mensen zijn
meestal gevaarlijk omdat ze intelligent zijn. En hoe intelligenter ze zijn, des
te rampzaliger de gevolgen van hun domheid.
De levensbedreigende domheid valt niet uit te roeien
zonder ook de mens uit te roeien; dat zou een domheid in het kwadraat zijn. De
enige uitweg is het permanent verzinnen van nieuwe strategieën om de domheid
het hoofd te bieden. Domheid is zo bezien de motor van onze beschaving.
Domheid manifesteert zich op elk gebied, in ieder mens,
te allen tijde. Iedere studie naar de domheid krijgt daardoor als vanzelf
encyclopedische dimensies.
Aan domheid valt niet te ontsnappen, maak daarom van uw
domheid een persoonlijke, unieke domheid. Als u dan toch faalt, faal dan op een
zo hoog mogelijk niveau. Als u dan toch valt, val dan zingend en sierlijk.
Praktiseer het errorisme. Wees zo kleurrijke en veelzijdig mogelijk dom, wees
een kunstenaar. Zo onTsnapt u aan de banale grijsheid en de stijfheid, de twee
gevaarlijke kanten van de domheid. Doe als ik, maak van domheid ook uw sterkste
kant!
DIT IS KUNST: De beeldende kunst lijkt te worden beheerst
door tegenstrijdige ambities en pretenties. Sinds de Romantiek, zo niet eerder,
waart de gedachte rond dat kunst de brug zou zijn naar een hogere vorm van
kennis en inzicht. Dat dat een nog altijd levende gedachte is, bewijst Chris
Dercon. Die verklaarde bij zijn aantreden in 2011 als directeurs van het
Londense Tate Modern dat zijn museum de plek bij uitstek was om kennis op te
doen over de wereld van nu. Tegenover deze en andere kennispretenties staan de
alom erkende complexiteit, dubbelzinnigheid en ondoorgrondelijkheid van de
hedendaagse kunst. De beschouwer moet er zelf maar een betekenis aan toekennen,
volgens onder ander de kunstcriticus Hans Den Hartog Jager. Nog tegenstrijdiger
is dat de beeldende kunst, sinds de jaren zestig, toen kunst volgens de
deskundigen complexer en onbegrijpelijker werd, alleen maar meer publieke
belangstelling heeft getrokken. Moet je op grond van dit alles zeggen dat de beeldende
kunst een bedrijf van de domheid is en dat ook het beeldende kunstpubliek domheid
aan de dag legt?
MATTHIJS VAN BOXSEL: Ieder poogt op zijn manier in het
reine te komen met de idiotie van het bestaan. Sommigen nemen hun toevlucht tot
een religie, anderen worden voetbalsupporter, of praten met de poes. Ik neem
een voorbeeld aan de morosofen, waanwijzen, mensen die een evidente onjuiste
theorie over het bestaan hebben verzonnen. Is de aarde plat? Werd in het
paradijs Nederlands gesproken? Zijn atomen ruimteschepen? Is Delft Delphi?
Betreedt de wereld de Lila-fase? Is het abstracte denken begonnen toen de
clitoris zich evolutionair van binnen naar buiten heeft verplaatst? Anders dan
de middelmatige theorieën van New Agegoeroes, astrologen, prinses Irene,
ufologen enzovoort, zijn de morosofische studies zo uniek en ongerijmd dat ze
van de weeromstuit een literaire kwaliteit krijgen.
Morosofen zijn niet gek, ze lijden een min of meer
normaal bestaan bij de gratie van een fantasma waarin ze de gekte hebben
bezworen. Kunstenaars zouden er goed aan doen hier een voorbeeld aan te nemen. Zo
belanden we bij de ’Patafysica, mijns inziens het enige antwoord op de domheid.
Ik heb ook niet de sleutel tot het wereldraadsel; ik
ontwikkel een literaire eenmanstheorie die in het beste geval leidt tot een
originele invalshoek op schijnbaar vanzelfsprekende zaken; stupiditeit valt
alleen met stupor te bestrijden.
DIT IS KUNST: Laten we het over onszelf hebben. Op 11
april bent u onze gast en wij zijn uw gastheren op een avond over kunst en
media. Wij zien kunst als de schitterende vrucht van de burgerlijke cultuur en
burgerklasse die in de vorige eeuw ten onder ging, eerst langzaam maar
vervolgens steeds meer en sneller als gevolg van de digitale vloedgolf. Voor
kunst en diepgang hebben we steeds minder tijd en met onze algemene
ontwikkeling en talenkennis gaat het eveneens bergafwaarts. Om nog iets van de
kunst te behouden moeten we haar veranderen, denken wij. Je moet van de
ondergang van de beschaving entertainment maken. Maar, vragen wij ons af, is
het niet dom om de kunst en de beschaving te willen redden?
De kunst redt zichzelf wel, zolang we de behoefte
voelen om greep te krijgen op de idiotie van het bestaan. Uiteraard moet kunst
niet tot het museum worden beperkt, maar maakt zij deel uit van het bestaan.
Zoals de peetvader van de ’Patafysica, Alfred Jarry, al heeft gezegd: ‘Leven is
het carnaval van het zijn.’ Kunst is een poging de domheid te sublimeren.
De ’Patafysica is de wetenschap van denkbeeldige
oplossingen, de wetenschap van de uitzondering, en de wetenschap van een
universum dat parallel loopt aan de officieel erkende wereld. Daar ga ik 11
april graag dieper op in.
Afbeeldingen:
(3) Panamarenko (Herford)
(4) Bas Jan Ader
Afbeeldingen:
(3) Panamarenko (Herford)
(4) Bas Jan Ader
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.