dinsdag 1 april 2014

DE STAGIAIRS


 Jaap Hentenaar (Doetinchem 1992) en Hessel Josemans (Den Bosch 1992) zijn per 1 maart 2014 de stagiairs van DIT IS KUNST. Jaap en Hessel zijn tweedejaarsstudenten van de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving van Artez Anhem.

DIT IS KUNST: Jullie zijn een soort duo. Altijd bij elkaar. Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

JAAP HENTENAAR: We zaten tijdens de toelatingsdag voor de kunstacademie, twee jaar geleden, in dezelfde groep. Ik neuriede een liedje dat Hessel toevallig kende. We bleken dezelfde voorkeur te hebben voor Hip hop, Soul en andere zwarte muziek. Sindsdien proberen we samen over te komen als koele gasten.
HESSEL JOSEMANS: we worden trouwens ook wel gezien als lamlullen en slonzen.

DIT IS KUNST: Jullie doen allebei een docentenopleiding. Hoe serieus nemen jullie je toekomstige beroep?

JAAP HENTENAAR: Je moet er op een opleiding als de onze achter zien te komen of onderwijs en voor de klas staan je ligt of niet. Wat mij betreft is dat duidelijk. Werken met kinderen en jongeren vind ik leuk en interessant. Ik heb altijd gevoetbald en leiding gegeven aan de F1-tjes. Op de middelbare school had ik les van hele goede docenten beeldende vorming die veel experimenteerden en je op allerlei manieren stimuleerden om na te denken en te werken. Mij eigen schooltijd is voor mij een ijkpunt. Ik kan de aanpak van mijn vroegere docenten vergelijken met de aanpak op de scholen waar ik nu zelf voor de klas sta. Hoe je een scholier ertoe brengt om zich beeldend te ontplooien is zo gemakkelijk nog niet. Je kunt het heel schools doen, maar ook helemaal anders. Daar ben ik graag mee bezig.
HESSEL JOSEMANS: Afgezien van het onderwijs in strikte zin is een docentenopleiding ook een plek waar je leert om mensen bij kunst te betrekken. Hoe win je hun aandacht en hoe houd je die vast? Onze opleiding is een mooie piste om binnen de kunst actief te zijn. Je kunt het als je opdracht zien om iets maken, maar ook, zoals wij, om kunst over het voetlicht te brengen.

DIT IS KUNST: Nu we het er toch over hebben, wat gaan jullie in het kader van het laatste, het ‘over het voerlicht brengen’, eigenlijk doen?

HESSEL JOSEMANS: We gaan aan de slag met het verkeer van vuilniszakken en het ophalen van karton in de Arnhemse binnenstad. Daar kun je met wat handigheid gebruik van maken voor promotionele doeleinden. Verder gaan we nette kleren aandoen met naambordjes en ons heel vriendelijk en beleefd gedragen tegen onze medestudenten op de kunstacademie. We gaan mensen bijvoorbeeld persoonlijk uitnodigen om naar de DIT IS KUNST-avond op 11 april te komen. Van belang is dat we zeer duidelijk aanwezig zijn als de stagiairs van DIT IS KUNST. Als Frank Blommestijn en Michiel van der Werf van DIT IS KUNST hier op school komen, gaan we net iets te opvallend koffie voor ze halen. Goed voor hun status.
JAAP HENTENAAR: En die van ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.