woensdag 6 maart 2013

BETROKKENHEID

Denise Aznam studeert dit jaar af aan de toneelopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Wat ga je aanstaande donderdagavond 7 maart doen in het MEE-gebouw in Arnhem?
Ik speel een stuk uit de solovoorstelling die ik heb gemaakt voor mijn afstuderen. De vrouw die ik speel, Grace, vraagt zich af hoe ze zich zou kunnen verhouden tot de wereld die haar omringt. Hoe baant ze zich een weg door de verwarrende vloed aan praatje en plaatjes? Grace zoekt een baken, een man met een mening bijvoorbeeld, en ondertussen denkt ze iets te weten wat belangrijk is voor ons allemaal.
Sluit die rol aan bij de rest van je werk?
Ik ben nog aan het studeren. Dat betekent dat ik voor een deel afhankelijk ben van de rollen en projecten die ik krijg aangeboden.  Je moet in het vierde jaar in Utrecht onder andere rollen spelen in twee stukken die je niet zelf uitkiest. Dat neemt niet weg dat ik stage heb gelopen bij Eric de Vroedt en een rol speelde in zijn tiende mightysociety-voorstelling. De Vroedt maakt sinds 2004 door middel van zijn mightysociety-voorstellingen theater dat rechtstreek aansluit bij de actualiteit. Dat ligt me wel, de vragen en de kwesties van nu. Ik teken daar overigens onmiddellijk bij aan, dat betrokkenheid bij de wereld voor mij niet altijd hoeft te betekenen dat je ingaat op de actualiteit of uitgesproken maatschappelijk geĆ«ngageerd theater maakt. Uit een voorstelling over bospaddenstoelen kan net zo goed betrokkenheid spreken en wat mij betreft gaat het om die betrokkenheid.

Hoe zie je je toekomst?
Het is geen rooskleurige tijd van theatermakers. Net als iedere afstuderende student vraag ik me af, hoe ik mijn creativiteit kan behouden na mijn studie. Hoe kan ik met anderen samenwerken en de voorstellingen maken waarvan ik vind dat ze gemaakt moeten worden? Kun je daarmee in je onderhoud voorzien of ben je uiteindelijk aangewezen op het commerciƫle circuit van soaps en dat soort dingen? Antwoorden op die vragen heb ik nog niet, maar ik heb wel iets om naar uit te zien. Mijn solo is geselecteerd door ITs, een internationaal festival voor jonge theatermakers dat in juni plaatsvindt in Amsterdam. En ik ben gevraagd om mijn voorstelling in Theater Kikker in Utrecht te spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.